Podatek od środków transportowych jest jednym z podatków lokalnych, jakie płaci się w gminie. Opodatkowaniu podlegają wszystkie samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, przyczepy i naczepy powyżej 3,5 tony oraz autobusy. Wykluczone są z tego jedynie pojazdy specjalne.
Jak ustalane są stawki?
Minister Finansów określa każdego roku górne i dolne granice stawki podatku od środków transportowych.
Każda gmina indywidulanie ustala własne stawki z uwzględnieniem narzuconych widełek – dlatego w zależności od gminy można płacić więcej lub mniej. Stawki zależą od rodzaju pojazdu, rodzaju zawieszenia, ilości osi oraz dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (DMC), a w przypadku autobusów od liczby miejsc siedzących. Porównanie przykładowych stawek:
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla nowego właściciela pojazdu?
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
• środek transportowy został po raz pierwszy zarejestrowany na terenie kraju,
• środek transportowy zarejestrowany w Polsce został nabyty,
• środek transportowy został ponownie dopuszczony do ruchu.
Kiedy wygasa obowiązek podatkowy ciążący na dotychczasowym właścicielu pojazdu?
Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym pojazd został:
• zbyty,
• wyrejestrowany,
• wycofany z ruchu.
Kto zatem jest zobowiązany do zapłaty podatku?
Do zapłaty podatku zobowiązany jest właściciel pojazdu wpisany w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Gdzie należy składać deklaracje i płacić podatek?
Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych składana deklaracja i płacony podatek jest:
- osoba fizyczna – w gminie zamieszkania,
- spółka – w gminie siedziby,
- spółka wielooddziałowa – w gminie siedziby lub oddziału (w zależności od przypisania pojazdów).
W przypadku współwłasności środka transportowego – w gminie odpowiedniej dla właściciela pojazdu wpisanego na pierwszym miejscu w dowodzie rejestracyjnym.
Terminy płatności podatku
Podatek jest płatny w dwóch ratach, proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego:
I rata – do dnia 15.02
II rata – do dnia 15.09
W przypadku gdy obowiązek podatkowy powstał w trakcie roku podatkowego (po 15.02) pierwsza rata płatna jest do 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego, a druga 15.09.
W przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po 31.07 podatek będzie płacony całościowo w jednej racie płatnej do 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli obowiązek podatkowy wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.